torsdag 3 december 2009

Mobilt lärande på agendan

En tydlig trend på konferensen är mobilt lärande. Flera seminarier har ur olika aspekter diskuterat mobilt lärande. Två seminarier besöktes kring detta under dagen. Helt klart är det ännu på försöksstadiet men av intresset att döma genomförs flera projekt runt om i världen. I Holland tex har man använt mobiltelefoner med GPS och med hjälp ett program förbereds en lektion där intressanta platser som eleverna ska undersöka läggs ut. Dessa platser laddas sedan med information som eleverna tar del av när de är på plats. Mobiltelefoner används i ett annan, mer etablerad verksamhet, att träna uttal i språkträning. Här ringer helt enkelt de studerande upp ett nummer, för höra hur en fras uttalas, läser sedan själv upp frasen och får utvärdera efter att ha lyssnat på sitt eget uttal om det är ok eller ej. Här används väldigt enkla telefoner eftersom det endast handlar om att ringa upp ett nummer.

"Any place and any time learning" med mobiltelefonen kräver dock oftast en bättre telefon med mjukvara som påminner om datorn. Ett problem eftersom sådana telefoner ofta är dyra och få studerande äger sådana telefoner och skolor som köper in telefoner till sina studerande har inte heller råd med dessa. Men resultaten av de försök som nu görs är ofta lyckade. De studerande är ofta mycket motiverade att lära med mobilen, det mobila lärandet befrämjar samarbetet studerande emellan. På platslärande kopplat till omedelbar informationstillgång där man befinner sig från nätet gör lärandet mycket levande och påtagligt. Inte minst viktigt är att det inte finns några trösklar i lärandet - de studerande är ju ett med sin telefon

När kommer mobilt lärande på allvar till folkbildningen? Folkbildningsnätet står i startgroparna för en försökscirkel i mobilt lärande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar